Varför används inte vårt intranät?

Ja, varför använder så få vårt nya ”state-of-the-art” intranät? Det är ju så tilltalande och tekniskt finurligt!
Förmodligen inga ovanliga frågor hos intranätledningen och de drivande. Men istället för att se till den egna uppfattningen, hur står det till med ”organisationens mottaglighet”, eller organizational readiness?

  • Störs det dagliga arbetet om intranätet inte fungerar? I så fall, hur stor blir störningen?
  • Finns det statistiska uppgifter på andel inloggade per dag, per vecka, osv?
  • Använder ledningen intranätet och nämner det ofta som platsen för kommunikation och samarbete?
  • Är intranätet nåt som är prioriterat i introduktionen av nyanställda?
  • Vilka är intranätets eldsjälar? Sitter de på ”rätt” positioner i organisationen?
  • Lever det sitt eget liv eller argumentaras det från ledningen, så kallad intern marknadsföring?
  • Följer intranätet informations- och kommunikationsflöden den organisatoriska strukturen, eller följer de arbetsuppgifter och arbetshändelser?

Svaren på dessa frågor pekar på om organisationen är redo eller inte. Är den inte det spelar det mindre roll om intranätet anses suveränt och ”det bästa som kan fås för pengar”. Jag var i samtal med ansvarig för intranätet vid Sigtuna kommun för ett tag sedan. Deras strategi för deras upphottade och nyligen införda intranät var att ”låta det vara” och på nåt sätt ”hoppas” att folk använder det. Lycka till…

Annat bra blogginlägg om detta, se 10 steg till en bättre portal.

Andra bloggar om:

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s