Att helt tappa sammanhanget

Hur blandar du in användaren i utvecklingsarbetet? Brukar det handla om fokusgrupper, användarundersökningar, intervjuer, tester? Hur vet du att dessa tekniker fångar det användaren verkligen gör när de arbetar i intranätet/affärssystemet?

De som vidareutvecklar systemen är själva (oftast) inte användare, och den vanliga användaren har (oftast) inte den djupa förståelsen vad systemen och applikationerna kan göra. Lösning: Glöm inte kontexten, sammanhangsförfrågning – Contextual Inquiry! I sin enklaste form handlar det om att följa användaren i sitt dagliga arbete, att skugga dennes steg och handlingar. Som en fluga på väggen. Genom att hela tiden fråga vad som sker och be om användarens egna förklaringar kan du få en mer klar bild av förväntningar, ideer, aktiviteter, önskemål. Du är novisen och användaren är experten. Du fångar kontexten.

På en tidigare arbetsplats var en av mina arbetskamrater en äldre servicetekniker och egenföretagare. Han hade dagliga kundturer och stack ofta in huvudet till oss kontorsslavar innan han drog och sa med hög göteborgsk röst: – Nu draaar ja ut i verkligheeten! Helt rätt, lätt att missa vad som händer om du inte är där det sker…

Mer om contextual inquiry: UsabilityNet, Usability Partners,
Andra bloggar om: ,

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s