Jag erkänner min uselhet. Likt Pippi har jag utan blogginlägg i två månader försmäktat på denna ”ö”. Har haft annat att göra, men känner nu behov att det är dags att öka frekvensen. Börjar i liten skala dock.
Vad har hänt på IDG och Computer Swedens redaktion egentligen? Under hösten kom denna IT-skvallertidning ut i ny grafisk dräkt. Ingen större förändring men hopplöst illa. Jag gissar att de anlitat personer som är uppväxta med CNN och Sky News för den löpande bannern lyser igenom. Längst upp i på varje sida, i sidhuvudet, ligger en smal spaltremsa (ca 25 mm hög) med små nyheter och lillskvaller. Läsordning för denna är gjord som ett rullande horisontellt nyhetsflöde (likt sådana i t ex CNN, Fox News, även svenska kopior, men, I got news for you, det handlar fortfarande om en fysisk papperstidning!
Jag lovar, utan att ha empiriskt stöd, att läsbarheten och läsfrekvensen hos dessa sidhuvudnyheter är under 5%. Användbarhet i tidning är nåt helt annat än användbarhet i digitala media. Ett tips till CS. Låt inte Computersweden.se vara mall för hur tidningen ska se ut. Det är skilda media.
Jajamensan!
Andra bloggar om: Computer Sweden, IDG, tidningsdesign, Fredrik, tidning, media