Eftersom jag just nu är inom hör- och synhåll från premiärmatch mellan Qbik och Umeå IK i damallsvenskan, så måste jag kommentera nåt som jag först trodde var ett försenat aprilskämt. Ett av topplagen i damallsvenskan är Malmö FF. En klubb som inte är helt okänd i fotbollssverige förmodar jag. Ja just det, de heter inte Malmö FF, de heter Malmö FF Dam. Ja just det, de heter inte Malmö FF Dam längre. De heter LdB Footboll Club – LdB FC!
På onsdagen presenterades ett sponsoravtal mellan fotbollsföreningen Malmö FF Dam och företaget bakom hudvårdsserien LdB. Avtalet är på tre plus fem år och kan ge föreningen sponsorintäkter på 24 miljoner kronor. Samtidigt byter föreningen namn till LdB Football Club.
Namnändringen godkändes på onsdagen vid ett extra årsmöte i Malmö. (från pressmeddelande på http://www.mff.se/dam/)
Damsektionen blev tydligen egen kring 2004, avhängd från huvudorganisationen Malmö FF (men ändå inte, eller…förvirrande). Så, utan pengar, dålig ekonomi och helt lämnad i sticket från Hasse Borg och ”gubbarna” så får de tydligen sälja sig till vem som helst. Fantastiskt. Rätt läst oxå, det ÄR hudvårdsföretaget LdB vi talar om.
Det du Lena Adelsohn Liljeroth.
Läs hela pressmeddelandet hos Malmö FF Dam, nej just det, jag menar LdB.
Så här säger Anja Gatu på Sydsvenskan: ”LDB står för Lait de beauté, skönhetsmjölk på franska. LDB FC Malmö innehåller alltså tre olika språk och betyder utskrivet Skönhetsmjölk Fotbollsklubb Malmö. Hmm.”.
Andra bloggar om: damallsvenskan, fotboll, idrott, kultur, Lena Adelsohn Liljeroth, könsroller, Malmö FF, allsvenskan och annat intressant.
Jösses anamma. Det är så man blir stum. Fast två ord kan jag få ur mig: neoliberal backlash. Kan det bli värre?
Ja, stumhet är nog rätt reaktion, följt av ”jag är inte förvånad längre”. Tragisk kombination av ekonomiska krav, könssocialisering, sexism, kulturstödspolitik, personlig vilja, kärlek till fotboll, makt och symbolvärden. Å om det kan bli värre… ja, jag vet inte. Kanske om nästa huvudsponsor blev popgruppen Sunblock.