Absolut Vodka i is och sporthallar i framtid

Var på konferens i veckan. Den tredje i ordningen kring Framtidens Arenor, ett projekt inom AMFI (Arenor Med Förstärkt Innehåll).Tanken med AMFI är att med hjälp av ny teknik utveckla tjänster och produkter för framtidens arenor, med fokus på arenor för sport-, kultur- och handel. Eftersom Compare är samarbetspartner så klingade det bra att vara där. Flertalet schyssta föreläsare med inspirerande berättelser.

”Jag har nog rest längst. 200 km norr om Polcirkeln, där startade jag igår.” Yngve Bergqvist, mannen bakom det berömda Icehotel Jukkasjärvi, intog scenen och gav en mycket uppskattad inblick i Torneälvdalens värld och gav alla åhörare en lektion i inspiration.
Framgången kring Icehotel och Absolut Icebar handlar enligt Yngve om att se potential, att se omvänt. Istället för att se den långa vintern som en nackdel ser Yngve den som en stor möjlighet. Tillgång till absolut rent vatten via Torne Älv och ett fantastiskt byggmaterial i dess is. Vi fick ta del av en historia fylld av idéer, motgångar, Japan, pr-trick och sponsorjakt.

För er som kan dialektal norska: ”Oss ska røske ti de, og send de hemmalt med tårevåte kjåkå.” Vi ska ruska om dig och sända dig hemåt med tårarna rinnande. Eli Blakstad från arrangörs- och utvecklingsföretaget Peer Gynt AS ville få oss att ta med denna tanke hem. Med utgångspunkt i Henrik Ibsens pjäs Peer Gynt ger de årligen välbesökta föreställningar på tre huvudarenor i Gudbrandsdalen, Norge. Friluftscenen vid Gålåvattnet med 2200 platser, Høgfjellscena i Rondane med 5000 platser och dansscenen vid Bergsveinhølen med 600 platser. Sign me up!

Peter Wallin, fd General Manager för Tre Kronor och hockeyproffs i New York Rangers gav ett engagerat föredrag om sponsring och utvecklingen inom idrotten som marknadsarena. Sponsring igår handlade om skyltar, pytt & pilsner och gissa resultat. Peter tycker att det ska handla om nåt annat. Det gäller att paketera upplevelser och se till sin arena som en möjlighet för sponsorföretagen. amfi_konferens.jpg
Sure, var fler föreläsare och diskussioner. Intressant även ur ett kommunikationsperspektiv. Såväl arenakonceptet som samarbetsformerna mellan konferensaktörerna handlar mycket om förkroppsligande av kommunikation.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , ,

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s