EU är rena orgasmen

EU är ute på rövarstråt igen. Eller så är det journalisterna som är på rövarstråt. Jag är osäker. Gissningsvis är det många som missat att EU (läs Europakommissionen) ingått förlovning med strömmande kommunikation via Youtube. EU finns som egen filuppläggare med identitet eutube. Att jag gissar att det är många som missat beror på att flertalet inte bryr sig om vad som ”strömmas” från det institutionaliserade EU i Bryssel och Strasbourg. Just därför har det pågått en anställningskampanj för att att locka kommunikatörer och informatörer till EU (ca 150 st). Till detta en sexistisk lockelse i reklamsnuttar som att alla ska ”komma” på en gång:

Samtidigt tycker journalistkåren att informatörer och kommunikatörer inte är rätt medicin. Känns resonemanget igen…
Annika Ström Melin, kunnig journalist inom Europafrågor, ser inte problemet att nå ut som ett informationsproblem. Enligt henne (länk till radioprogram Medierna) finns det redan allt för mycket information. Istället efterfrågar hon mer kritiskt ifrågasättande, mer journalistik, mer politik, mer öppenhet. Å andra sidan medger hon att det kanske är bra med fler informatörer men tror inte att det är själva lösningen. Hon har rätt i informationsbetraktelsen. Problemet är inte information. Problemet är exformation (tack Tor Nørretranders). Å för det exformativa arbetet kan det behövas professionellt folk som förstår hur kommunikation fungerar. Därmed inte sagt att kommunikatören (eller informatören) har som funktion att hålla på fakta, information, data, osv. Kan oxå finnas fallgropar som Göran Rosenberg pekar på i att det som verkar som journalistik i själva verket är styrt kommunikativt från en avsändare med ett syfte, dolt PR.
Bakom en del av EUTube står förresten MEDIA EUROPA, Mesures pour Encourager le Développement de l’Industrie Audiovisuelle, och är EU:s stödprogram för film- tv- och multimediaindustrin.

Darth Vader, pappa till Luke! Wow! Vem kunde ha anat det!

Andra bloggar om: , , , , , , , , och annat

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s