Tänk på att utbud skapar efterfrågan

Ibland har vi så svårt att se det uppenbara. Ibland är vi så jävla blinda. Ibland ser vi klart och tydligt, utan tveksamheter. Frågan är bara vad vi ser med? Å svaret är lika tvetydigt som frågan. Vi ser olika, även för oss själva.

Vad ska jag gå efter? Känsla? Egentligen är allt en illusion. Du går efter det du alltid går efter, sen kan vi kalla det känsla, förnuft, mage, hjärta, hjärna, whatever. Men i vissa lägen behöver det inte vara otydligt, för vem räddar du av två som fallit medvetslösa i vattnet? Å nu pratar vi inte om hundar och bäbisar…

Ta bort all fernissa, all yta, allt som förblindar. Vem räddar du? Å nu menar vi verkligen situation där det handlar om liv eller död. Det är allt du behöver svara på. Du kan bara rädda en. Den andre förlorar du. För alltid. Det är först när vi står inför oåterkallerliga beslut som vi verkligen utmanas. Å det är först då som våra slöjor slås undan. Det är först då vi fattar! It isn’t brain surgery. Men är det lätt? Klart det inte är! Men det är ju själva poängen, å för att låna lite ord åt en populariserad död president: ”We choose to go to the moon. We choose to go to the moon in this decade and do the other things, not because they are easy, but because they are hard…”.

Because they are hard…

Några ledord på vägen:

There will always be a bigger fish.

Har du valt utifrån det utbud som fanns tillgängligt vid stunden så har du förmodligen bara gjort ett val för att stilla din hunger. Se till ditt val. Är det ett val eller är det nåt som fanns ”tillgängligt”?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s