Å nej, inte en till artikel om sociala media!
På ett sätt blir det som skomakarens barn. Eftersom jag jobbar med kommunikation och information, persuasive technology, så har jag inte ”orkat” ge mig in i debatten alltför mycket. Men det kommer. För mig är det heller inte nåt som ligger ”utanför”. Lite likt det jag såg Michaela Schmied uttrycka det i ”På samma sätt som “nya medier” inte är nya för dem som växt upp med dem är sociala medier inte en enskild företeelse att separeras från företags övriga digitala närvaro.”
Senaste tiden är det många konsult-, media- och kommunikationsbyråer som säger sig veta och gärna berättar om sociala media. Det blir däremot intressant när man kollar lite på vissa personer som dyker upp då och då och håller föreläsningar, utbildningar, konsultsnack med oförberedda företag, organisationer och myndigheter. Märkligt nog är de själva tämligen inaktiva i de mediaformer de så gärna vill sälja in. Å om de mot förmodan finns i de sociala nätverken så är det inte hejdundrande intressanta och ”nätverksvärda” saker.
Satan vad jag gnäller nu då. Å hur är jag själv… Kastar sten i glashus…eller.
Men poängen är att många företag, kommuner, myndigheter och organisationer riskerar att fastna i buzz- och konsultfällan. För tro mig, kompetensen kring sociala media kan finnas mer ”inom huset” än via många kommunikationsbyråer.
Ett sätt att testa din konsult eller byrå som försöker sälja in sig är att be de nämna andra personer som är bra att följa eller lyssna på. Kan de inte det, tacka för intresset och be de gå vidare. Värdekapitalet i sociala media är just att veta sin omvärld och då har de visat att de inte har något värde att erbjuda.
Men det finns ju undantag. Förstås! :)
Pete Cashmore, Mattias Åkerberg, Brit Stakston, Niclas Strand, Annika Lidne, Hans Kullin, Fredrik Stenbeck, Joakim Jardenberg, osv….
Ett tips. Kolla in Saltå Kvarn.
Andra om socialmedia, sociala media, twitter, facebook, kommunikation, konsult och annat intressant.
Tack för att man hamnat som undantag, vilket jag tolkar som nått bra i detta fall :) Det värmer alltid.
Hehe, klart oväntat sätt att utvärdera byrå! …men det ligger ju helt klart nått i det :)
Tack för bra post :)
Jag tycker man ska skilja på folk som postar 300 bra artiklar på Twitter dagligen från blogg-gurus i staterna, och skriver en blogg med egelska-svenska översättning från samma bloggar och självutnämner sig till ”Social Media Experter”, och folk som faktiskt genomfört NÅGOT inom Social Media rent operativt. Det är nog det första jag skulle fråga, innan man börjar gå in på followings..
Allt gott!
Mvh
Magnus Lundin
Thanx!
Ja, men var försiktig med det ”operativa”. Det är det svåra och det fantastiska med konverserande former. Det operativa kan ofta vara en konsekvens av copy-and-paste-experters pushmentalitet. Med realtidsflöden så behövs det att fler än du går ner i floden och kollar vad som händer, även om det är ”snott”. :) Behöver du fler frågor att nyttja så http://bit.ly/dmTKc