I postfacket ligger Addskills två nya kurskataloger och jag slås närmast med häpnad över det tydliga könsspråket i dess grafiska dräkt. Nog för att leksaksaffärer och vissa klädkedjor har en backlash i att överösa oss med rosa och ljusblått och fråga: -Är det till en pojke eller tjej?, så borde vi väl kommit lite längre bland AD-folket som ska ha ett tränat öga för symbolik och symbiotik. Två kataloger, en rosa och en blå. Det är samma personer som frontar men tjejen är i fokus på den rosa katalogen och killen i den blå. Å GISSA inriktningen på katalogerna… Den blå riktar sig till IT-tekniker, utvecklare, nätverk, serverkonfig osv, så kallade hårda kunskaper. Den rosa är för IT-användare, grundkurser i Word, i viss mån projektledare, så kallade mjuka kunskaper. Kommunikativt är detta inget bra knep. Faktum är att det är kontraproduktivt.
Ska jag gå någon av deras kurser, eller rekommendera ”i huset”? Vi kan väl säga att katalogen inte har underlättat. Addskills kompetens och kursinnehåll i all ära, men paketeras det i ”vi-och-dom”-tänk så är risken uppenbar att det ”ytliga” sänker behovet.

*haha* Jadu, stereotypt könstänkande eller helt enkelt en färgkombination som känns naturlig? In the eye of the beholder :)
Vi på Informator hade en Barbiedocka på framsidan av senaste numret: http://viewer.zmags.com/publication/6217a128#/6217a128/1